
Theatervoorstelling “Het Pauperparadijs”
Deze theatervoorstelling laat zien hoe ingrijpend het armoedestigma is en blijft.
Na vorig jaar overladen te zijn met lof uitingen en uitverkochte voorstellingen, keert komende zomer de theatervoorstelling Het Pauperparadijs terug in Veenhuizen.
Een bevlogen voorstelling met machtige decorwisselingen, musicalallure en een sociaal kloppend hart. De voorstelling is gebaseerd op het boek van Suzanna Jansen, die een aangrijpende familiegeschiedenis ontrafelde van haar voorouders, in het Drentse heropvoedingskamp Veenhuizen. Script en regie is in handen van Tom de Ket, bekend van de Drentse Bluesopera en De Verleiders. In de buurt van de Entrepothaven in Amsterdam, heb ik een afspraak met drie prominente spelers uit het stuk: Paul R. Kooij, Rosa da Silva en zangeres Lavalu, zijn zich aan het voorbereiden op een nieuw seizoen. “Het wordt een zinderende zomer in Veenhuizen”
Was het verhaal jullie bekend?
Paul R. Kooij: “Tot mijn stomme verbazing kende ik het niet. In mijn omgeving had niemand er ooit van gehoord. Merkwaardig eigenlijk hoe Nederland met z’n eigen geschiedenis omgaat. We zijn best goed in het wegpoetsen van lelijke dingen. Als ik kijk wat ik op m’n lagere en middelbare school over Nederlands Indië heb gehoord, is dat eigenlijk mondjes maat geweest.” Lavalu: “Ik kende dit verhaal ook niet, heb het boek van Suzanna Jansen in één ruk uitgelezen. Je mond en ogen springen open, ik kan het nog steeds niet geloven dat die dingen hier echt zijn gebeurd. Waarom kenden we dit niet en staat het niet in onze geschiedenisboeken. We hebben met dit stuk, een tapijt oplicht van ruim één miljoen Nederlandse afstammelingen, die daar hebben gezeten. Onze verzorgingsstaat is er uit voort gekomen. Super intrigerend allemaal en raar dat we het niet wisten.” Rosa da Silva: “Ik kom uit Drenthe (Klazienaveen) het verhaal was zelfs mij totaal onbekend. Vorig jaar heb ik de voorstelling gezien. Posters hingen voor mijn ouderlijk huis en iedereen had het er over hoe een prachtige voorstelling het was….
” Lees meer in Drenthe Magazine 2.