Galerie Wildevuur is een begrip en geldt als toonaangevend op het gebied van hedendaagse figuratieve kunst. De galerie is gevestigd op het idyllische landgoed Dennerode, één van de mooiste rijksmonumenten en toonbeelden van de Amsterdamse School binnen Nederland. Het hele jaar door kunt u hier genieten van een uitgebreide collectie beelden en schilderijen in de galerie en omringende beeldentuin. Een groep van zo’n veertig kunstenaars exposeert wisselend hun schilderijen en beelden bij galerie Wildevuur. Daarnaast is er een uitgebreid assortiment beeldende kunst in stock. Als galeriehouders adviseren Pascalle en Philip Wildevuur bovendien bij collectiebeheer en opdrachtbemiddeling.
“Wij denken als galeriehouders altijd in beeld. Dat komt omdat wij voor een anderen, denken in beeld. We vragen ons steeds af: “ Bij wie zou dit schilderij of beeld kunnen hangen.” Daarom richten wij onze tentoonstellingen zo in, dat de combinatie tussen schilderij en beeld er altijd mooi uitziet. We denken mee voor onze klanten die wij meestal al jaren kennen. Als iemand mij belt, met de vraagt: “Heb je niet wat hangen?”. Dan vraag ik meestal: “Wat voor bedrijf heeft u, waar moet het komen te hangen, is het een grote ruimte?” Zo ben je direct al weer aan het meedenken in beeld. Laatst had ik mensen die hun klein kinderen geschilderd wilden hebben. Ze hadden de voorkeur voor een bepaalde kunstenaar. De stijl van schilderen sprak hen aan. Ja, dan wordt het voor mij al een stuk makkelijker. Dan bel ik die kunstenaar op, met vraag van zou je dit willen? Ik attendeer mensen erop dat kinderen snel kunnen veranderen. Daar kan je bijna niet tegenop schilderen. Ik maak niets, maar denk wel mee, om het voor zowel opdrachtgever als kunstenaar naar tevredenheid te laten verlopen. Met veel klanten en kunstenaars hebben we gelukkig al een jaren lange relatie.
Mijn gevoel voor beeld, komt misschien wel bij mijn opleiding als kok vandaan. Het gaat dan in de eerste plaats om smaak en textuur. Maar ook, hoe kan ik het zo mooi mogelijk presenteren dat het water je in de mond loopt. Nog wel zonder dat je maar wat hebt geproefd. Als kok wil je ook, mooie creaties op het bord maken. Tijdens de opleiding is het gevoel voor beeld sterk gegroeid. In 1992 heb ik samen met Pascalle de bestaande galerie Wildevuur overgenomen. Ik liep met de gedachte van, als het mij niet lukt kan ik altijd nog r terugvallen op mijn kookkunsten. Wie weet hadden we anders wel een viersterrenrestaurant gehad. Want ik had wel ambitie en talent genoegen, ik vond koken geweldig om te doen.
Mijn keuze om galeriehouder te worden, heb ik gemaakt op m’n vierentwintigste. Als ik nu vertel dat ik kok ben geweest, krijg ik vaak de opmerking: “Oh dan kun jij vast wel lekker voor ons koken”. Dat is ook een vorm van beeldvorming. Als ik bij schilders of beeldhouwers op het atelier kom en het werk zie ontstaan, dan zie ik de tentoonstelling al voor mij. Dan wil ik snel met het onderwerp aan de slag en er iets moois/bijzonders van maken. We zijn geen kunsthandel maar op de eerste plaats een galerie. Wij creëren een podium voor kunstenaars. Een kunsthandel koopt in en verkoopt.
Naast onze galerie, hebben wij ook een lijstenmakerij en restauratieatelier. Dat is een heel andere tak van sport binnen ons bedrijf. Ik probeer ze wel goed te scheiden. Vorig jaar heb ik iets bedacht, dat nu heel succesvol is. De verkoop via onze webshop is explosief gestegen. Het webshopje van mijn lijstenmakerij liep voor geen meter. Je kon er je eigen lijst samenstellen door onderdelen zoals: lijst, passe-partout of glas zelf te kiezen. Toen werd mij duidelijk, dat je voor het kopen op het web, veel te veel keuze had. Dat werkt niet. Mensen worden afgeleid, gaan twijfelen en stellen de koop uit. Ik dacht, hoe kan ik hier een vast product van maken. Maar ja, dan houd je natuurlijk altijd problemen met de verschillende maten van schilderijen. Ik ben gaan zoeken naar een vast product dat ingelijst kon worden. De inhuldiging van de koning bracht de oplossing. Een idee was geboren. Ik ben statieportretten gaan verkopen. Dat is namelijk een vast omlijst iets. Via het koninklijkhuis kon ik portretten van het koninklijk paar downloaden. Ik dacht yes. Daarna heb ik mijn webshop aangepast. Via Google Adwords ben ik gaan adverteren en dat werkte als een trein. De statieportreten van koning Willem-Alexander en koningin Maxima heb ik met een verhaaltje op mijn site gezet. Er is een mail gegaan naar alle provincies, gemeenten, rechtbanken en ambassades. Iedereen heb ik aangeschreven. Ik heb de RVD gebeld met de vraag mag dit. Ja dat mag, maar u mag het niet commercieel gebruik. Na vier dagen, kreeg ik een heftige brief van de RVD dat ik direct moest gaan stoppen met deze activiteiten. Toen heb ik alles direct terug getrokken. Na een nachtje slapen had ik de oplossing. De tekst op de site is aangepast. Nu staat er, dat de klant ons de opdracht geeft om het beeld te downloaden. De verantwoordelijkheid ligt nu opdrachtgever. Nooit meer wat op terug gehoord en gelukkig veel opdrachten voor statieportretten ontvangen.
Ik heb ze verkocht in Albanië, Zweden, Zwitserland, heel Nederland. Alle gemeentehuizen hangen nu vol met statieportretten, met onze lijsten eromheen. Dat vind ik nu een vorm van creatief denken in beeld. Iets bedenken wat nog niemand voor mij had bedacht en uitgevoerd. Op de site laat ik ook zien hoe zo’n lijst in verschillende interieurs eruit ziet. Dat stimuleert ook weer de verkoop. Ook weer een voorbeeld van denken in beeld. Je moet denken van: kan het snel, betrouwbaar, goedkoop en is het logistiek haalbaar. Alles moet perfect geautomatiseerd zijn. Goed inzetten via email, direct kunnen aanklikken, direct bestellen en direct beantwoorden. Hierdoor heeft de webshop van onze lijstenmakerij een enorme boost gekregen.
Wat niemand weet is dat de meeste geschilderde Drentse landschappen, aan de wand hangen bij mensen die geëmigreerd zijn. Zij willen toch iets van hun roods meenemen. Hoe ouder hoe meer mensen behoefte krijgen om herinneringen te zien en te delen. Mensen gaan dood, familie komt dan met de vraag wat is het nu waard? Voor de waarde verdeling maken wij een taxatierapport. Families willen vaak helemaal niet verkopen. We horen meestal: “Elke keer als we er naar kijken doet het ons herinneren aan. Het belang van beelden is dus groot, zelfs aan het eind van iemands leven.”